Lidt om transfers

DenFedes billede

Der er mange af os, der brokker sig over, hvorfor vi ikke bare køber/sælger den eller den og måske ikke ved så meget om, hvordan tingene hænger sammen. Så her er lidt insider information Smile

Hvis du er tosset med fodbold og følger diverse klubskifte, når transfervinduet er åbent, har du hørt sætninger som 'dansk angriber tæt på at nå til enighed med sin nye arbejdsgiver' eller 'det forventes, at spilleren skriver under senere i dag'.

Man skulle tro, at det er nemt at lave en aftale med en ny arbejdsgiver og sætte sin underskrift på en kontrakt, men en fodboldtransfer - spillerens skift fra en klub til en anden - er resultatet af et omfattende og nogle gange meget langt forløb.

Scouten: Klubbens mand

Det første skridt på vejen mod et klubskifte - eller bare en kontakt - foregår ofte hos en scout, en talentspejder. Scouting kan foregå på tre forskellige måder.

- Det kan være, hvor jeg tager ud og ser en kamp, hvor jeg ikke kender nogen, og derfor bredscouter. Så er der scenariet, hvor jeg går ud og leder efter en spiller til en bestemt position eller med særlige kvaliteter. Og så er der den form for scouting, hvor jeg har fået et tip om at komme og se på en spiller, fortæller Bjarne Hansen, scout for FC København og Sunderland AFC, tidligere hos Chelsea FC, PSV Eindhoven og Hamburger SV.

Selv om det kan lyde simpelt, er det ikke altid nemt som scout at gå ud og finde en spiller, der passer til alle de kriterier, du leder efter.

- Det kan godt være, at spilleren, du finder, lever taktisk op til kriterierne, men så har han måske nogle tekniske mangler. Det er sjældent, du finder præcist det, du søger. Så finder du måske fem emner, og prøver at stille dem op mod hinanden for at se, hvem der passer bedst ind, siger scouten.

På personligt plan

Når en scout har fundet frem til en spiller, der potentielt kan passe ind i klubben på det fodboldfaglige plan, er det også vigtigt at få indsamlet så mange oplysninger som muligt, om hvordan spilleren er uden for fodboldbanen.

- Du skal finde ud af, hvordan hans familieforhold er, hvordan han er som menneske, om han er typen, der kan lide at træne, hvordan han er i omklædningsrummet og i medgang og modgang, fortæller han.

Som scout handler det derfor om at trække på sit netværk og sine relationer. Det skal hjælpe med at indsamle så mange informationer om spilleren som muligt.

- Måske prøver jeg hos nogen, der har trænet spilleren tidligere. Måske kender jeg en, som kender hans onkel. At være scout handler om at have rigtig mange relationer at trække på, fortæller scout, Bjarne Hansen.

Rapport om spilleren

Hver gang en scout har været ude for at se en spiller, skal der laves en rapport om spilleren.

- Scouten går ind i en database, hvor han udfylder nogle ting om spilleren. Både fysisk, teknisk, taktisk og mentalt. Så scouten får et så detaljeret billede af spilleren som muligt. Det sendes med det samme til dem i klubben, som står for rekruttering. I mit tilfælde i FC København sender jeg til Ståle Solbakken og Johan Lange, siger Bjarne Hansen.

Computerprogrammer

Computerprogrammer bliver også brugt mere og mere inden for scouting. Bjarne Hansen forklarer, hvordan det i praksis har fungeret i hans arbejde som scout.

- I Sunderland AFC havde vi en IT-mand, som også var med i Chelsea FC og Hamburger SV. Han laver en analyse i programmet på alle mulige spillere. I Chelsea FC lavede han eksempelvis kopier af alle de spillere vi havde på holdet. Så hvis Didier Drogba for eksempel blev skadet, og der skulle findes en erstatning, var det muligt at finde en spiller som var meget tæt på at have samme kvaliteter som ham, forklarer han.

Agenten: Spillerens rådgiver

Agenten er også en vigtig medspiller, når der skal laves en fodboldtransfer.

- Agenten er en spillers personlige rådgiver.  Hans arbejde består i at optimere spillerens situation. Agenterne spiller derfor en stor rolle i en transfer, for det er som regel dem, der bliver kontaktet vedrørende en spillers situation. Agenten bliver typisk kontaktet af den klub, som er interesseret i spilleren for at høre om spillerens nuværende vilkår, og hvor længe han har tilbage af sin kontrakt, forklarer Karsten Aabrink, tidligere agent og tidligere direktør i FC København.

Det perfekte match

Et godt udgangspunkt for en agent er derfor, at han skal kende spilleren rigtig godt.

- Agenten skal finde ud af, om det er et godt match med spilleren og klubben, både på det sportslige plan, og det personlige og økonomisk plan, siger den tidligere agent.

- Som agent ser man på, om spilleren kan blive del af de første 11 spillere i truppen. Jeg synes, det er en agents opgave at vurdere, hvor spilleren vil ende i hierarkiet i en ny klub, siger Karsten Aabrink.

Forhandlinger

Det er meget forskelligt, hvordan de egentlige forhandlinger og bud på en spiller foregår i en fodboldtransfer. Men typisk vil man sidde over for hinanden og tale om tingene.

- Nogle starter med at sende et skriftligt tilbud, så der er noget at forhandle ud fra, og andre gange der sætter man sig bare over for hinanden og bliver enige om hvad niveauet skal være, siger Karsten Aabrink.

Rundt om bordet

Det er forskelligt, hvem der deltager i forhandlingerne.

- Til tider er det agenten og sportsdirektøren, der taler sammen. Og så på et tidspunkt så er spilleren med og taler med træneren. De gode trænere vil ofte gerne møde spilleren inden de skriver under med dem, fortæller han.

Til en forhandling er der flere emner, der skal arbejdes på plads.

- Til forhandlingerne skal der opnås enighed om lønvilkår og sportslige vilkår. Hvis det er yngre spillere forhandlingerne drejer sig om, så er forældrene med på sidelinjen, siger den tidligere agent.

Forhandlingerne kan vare alt mellem fem minutter og tre år.

Spilleren: Manden i centrum 

Før der kan laves en beslutning om en transfer, kræver det naturligvis også at spilleren selv er interesseret i at indgå aftalen med den nye klub. Et klubskifte med eventuel ny bopæl og et nyt sprog kan give nogle dilemmaer hos spillerne. Thomas Kahlenberg, som spillede i Brøndby IF fra 1999-2005, og har gennemgået klubtransferer til både til AJ Auxerre i Frankring og VfL Wolfsburg i Tyskland, før han er hjemvendt til Brøndby IF, fortæller om sine overvejelser omkring transferer.

- Som spiller er du selvfølgelig nødt til at se på, hvad det er for et hold det drejer sig om, hvem de allerede har af spillere, hvordan de har klaret sig i den foregående sæson og specifikt på, hvordan ens egen position på banen vil passe ind på holdet, siger Thomas Kahlenberg.

Snak med beslutningstagere

For at blive klogere på, hvordan situationen vil komme til at se ud i fremtiden for en spiller, der gennemgår en transfer, kan det være fornuftigt at være i dialog med den nye klub.

- Det er altid en fordel at tale med beslutningstagerne i klubben, enten sportsdirektør eller træner, for at høre hvordan holdet er bygget op. Jeg har selv haft de krav til mine nye klubber, at jeg har talt med dem om min position på banen, spurgt dem hvor meget de har ønsket mig til klubben, og hvad de har haft af forventninger til mig, siger han.

Løn og udvikling

Lønposen, som følger med aftalen, skal naturligvis også opvejes, mod den udvikling man forventer som fodboldspiller.

- Økonomien er også en væsentlig del af det at skrive kontrakt med en ny klub. Men hvis du ikke er særligt gammel, så får du sjældent den største kontrakt. Hvis du er ung er det mindre vigtigt med lønnen. Der handler det mere om at få spilletid og udvikle dig. Hvis du er en god nok fodboldspiller, og du kommer et sted hen, hvor du udvikler dig, så skal økonomien nok også følge med, fortæller Thomas Kahlenberg.

Ny kultur og nyt sprog

Den største forandring for den nuværende Brøndby-spiller, var da han skiftede klub til AJ Auxerre i Frankring.

- Frankring var den største udfordring for mig. Jeg var ung, og det var første gang jeg skulle flytte ud. Frankrig var en helt ubekendt for mig og jeg var på helt bar bund i sproget. Det var en helt ny kultur og en masse nye ting, som var fremmede. Personligt, har mine transferer handlet om at udvikle mig, men at være hjemvendt til Brøndby IF handler om værdierne i klubben, siger Thomas Kahlenberg.

Lægetjek

Lægetjekket er et af de sidste punkter i en fodboldtransfer. Det er problematisk, at lægetjekket først foregår efter alle forhandlinger er på plads. Det har tidligere betydet, at forhandlingerne er brudt sammen efter lægetjekket.

- Lægetjekket bliver ofte først lavet, når der er opnået enighed om kontrakten, og det er egentlig åndssvagt når processen er kommet så langt. På grund af systemet, hvor man for eksempel først skal forbi agenterne. Så bliver det nogle sidste øjebliksting, siger overlæge Uffe Jørgensen, der til daglig arbejder med at lave lægetjek på Superligaspillere i Jylland og på Fyn.

Nervøsitet ved skade

Han oplever oftest, at lægetjekket forløber stille og roligt, men det kan også være en nervepirrende begivenhed for spillere, der er i fare for at få afsløret skader.

- Normalt forløber det i god atmosfære. Der hvor der kan være nervøsitet, er hvis der en skadeproblematik hos spilleren, siger Uffe Jørgensen.

To formål med tjek

Men lægetjekket har ikke kun til formål at opdage skavanker, det har også til formål at se, om der er noget, der kan gøres bedre hos spilleren.

- Under lægetjekket skal der også undersøges, om det er muligt at gøre spilleren stærkere på nogle områder, så han måske kan undgå skader og blive bedre for klubben, forklarer overlæge Uffe Jørgensen.

Servicetjek

Der er ingen facitliste, men der findes anbefalinger for, hvad en spiller skal undersøges for.

- Det er i princippet en gennemgang, der kan sammenlignes med at sende bilen på værksted. Hvis man finder noget ved det tjek, så snakker man med klubben, som vurderer om det er noget, vi skal undersøge nærmere, siger Uffe Jørgensen.

Flere resurser i udlandet

I Danmark har vi ikke økonomien til at lave omfattende undersøgelser, men i storklubber i udlandet, hvor de har resurserne, bliver der lavet meget mere avancerede lægetjek.

- Hvis du kigger på storklubber som AC Milan, Real Madrid og FC Barcelona, hvor pengene er til det, får spillerne lavet hjertekardiogram og andre avancerede undersøgelser af hjertet. De undersøger spillerne for skjulte fejl, fortæller Uffe Jørgensen.

Medierne

Det er forskelligt fra land til land, hvilken holdning der er til at indblande medierne i transferrygter.

- I England har man en holdning til, at det gøres officielt når en klub er interesseret i en spiller. Der er ikke noget der bliver holdt skjult i England. I næsten samtlige andre lande, der er det noget der køres for lukkede døre, fordi der ikke er et ønske om, at andre klubber får samme interesse, siger Karsten Aabrink.

Rygter i Danmark

Men som vi ved, sker det alligevel at medierne kommer i besiddelse af rygter om potentielle transferer.

- Det kan være, at en medarbejder i den enkelte klub, har videregivet informationer til medierne om en transfer eller det kan være en spillers bekendt som har hørt at en klub er interesseret i hans ven, så bliver der hurtigt snakket, siger han.

Dramaet før deadline

Til trods for at fodboldklubberne har haft en lang transferperiode, opstår der altid et drama før deadline, hvor det kan føles som om, at det pludselig går rigtig stærkt med at få transfererne på plads. Karsten Aabrink har en forklaring på, hvorfor det sker.

- Ofte er det sådan at ingen kan indgå en handel før de har solgt en spiller. Hvis klubben så først får solgt noget i sidste øjeblik, så kan de også købe. Og derfor ser det ud til at det går meget stærkt nogen gange. Så er der også nogle, der bruger deadline til at presse priserne i begge retninger, siger han.

Klubbernes strategi

Niclas Jensen, agent og tidligere landsholdspiller herhjemme, er enig i, at det handler om priserne, ligesom på et hvert andet marked. Han har også et bud på fodboldklubbernes typiske strategi.

- Det er typisk, fordi klubberne lige skal se om det kan lade sig gøre at få en lidt bedre spiller. Og så tør de ikke tage en beslutning for tidligt i processen, hvis det nu viser sig, at der var en mulighed for at få en bedre spiller, så er de bange for at have bundet sig. Så går tiden, og så nærmer de sig vinduets lukning, og så må klubben tage en beslutning.

Færdig transfer

Når alle ovenstående punkter på plads, mangler der kun to ting. Først og fremmest skal der skrives under på kontrakten. Det foregår typisk på direktørens kontor eller sportsdirektørens kontor.

Udover det, skal der også tages det obligatoriske billede af spilleren med sin nye klubtrøje og sin nye arbejdsgiver.

- Som medierne er i dag, så vil de gerne vise spillerne i den nye klubtrøje. Alle klubberne har jo en hjemmeside, hvor alle deres fans sidder og holder øje, så for at gøre det visuelt, så tager man et billede med den nye klubtrøje, siger Karsten Aabrink.